Kløe

Hund, Katt

Kløe

Kløe er et vanlig symptom på hund, men er ikke alltid så lett å oppdage. Hunder som klør kan ofte feiltolkes til å bare være urolige eller nervøse.

Hvordan gjenkjenne kløe?

Hunden klør med bakbein eller gnir seg mot ting. Det er symptomer på kløe som er lette å kjenne igjen og klør det tilstrekkelig kan hunden klore seg til blods.

Hunden ligger og slikker mye på beina. Lyse hunder kan få rødaktig pels på potene, mens det er vanskeligere å se på mørke hunder. Slikking på potene kan være tegn på kløe eller smerter, og er ikke nødvendigvis lokalisert til poten de slikker på.

Hunden er urolig. Hunder som ikke faller til ro har ofte en underliggende tilstand som plager dem. Syns du hunden din maser selv om den har fått tur og mat og lek og kos kan det være tegn på kløe eller smerte.

Hva skyldes kløe?

Kløe kan ha mange årsaker.

• Parasitter: Det er flere parasitter som kan gi kløe.
  • Lus er ikke uvanlig og er ofte mulig å se på hundens hode. Hundens lus smitter ikke til mennesker.
  • Skabb gir intens kløe, særlig på albuene og nakke opp mot ørene. Skabben er som regel ikke så lett å få øye på. Skabb på hund kommer fra rev og er ikke den samme som mennesker har, men kan gi forbigående kløe også på mennesker.
  • Demodex er en midd som noen ganger kan angripe hund. Det kan klø, men kan også forløpe symptomfritt eller gi pelsavfall. Mennesker kan være allergisk mot demodex og utvikle kløe.
  • Mygg og knott kan gi intens kløe på hund som på menneske.
  • Hjortelusflua er en plage i skogen om høsten. Den venter på at noen skal komme forbi og slår seg ned i pelsen på hunden. Bittet svir og gir intens kløe i lang tid.
  • Infeksjoner: Kløe kan forårsakes av sopp og bakterier i sår og skadet hud.
  • Allergi: Stadig flere hunder utvikler allergi. De fleste hunder med allergi viser de første tegnene til allergi før de fyller året. Det er vanlig både med fôrallergi og allergi for miljøallergener som pollen og hus-støv. Fellesnevneren er at de ofte gir kløe og dårlig hudbarriere så hunden får eksem med sopp eller bakterieinfeksjoner. Øreverk er også en gjenganger hos allergihunden.
  • Atopi: Noen hunder finner vi aldri en allergisk årsak til kløen, men de viser i stor grad de samme symptomene som allergikeren. Disse er atopikere.
  • Kreft: Eldre hunder med forskjellige kreftformer kan gi kløe som første symptom.
  • Lever eller nyresykdom
  • Andre hudsykdommer

Når skal dyrlege kontaktes?

Har hunden din vedvarende kløe eller kløe kombinert med tilbakevendende løs mage er det lurt å ta en tur til veterinæren.

Hva gjør veterinæren?

Veterinæren vil først ta en grundig prat med deg om hunden din. Hvordan arter kløen seg, er det noen typiske situasjoner som gjør at hunden klør, har det vært noen endring i hundens liv med mere. Svarene gir veterinæren et bilde av hvordan kløen opptrer og hvilke årsaker som er aktuelle å undersøke nærmere. Deretter er det vanlig å ta prøver fra områder der hunden klør for å se etter parasitter, sopp og bakterier. Det er ikke alltid disse prøvene gir svar, og er det første gang hunden klør og vi ikke finner noen annet vil vi ofte behandle for parasitter for å utelukke det som årsak før vi evt. leter videre. Gir ikke parasittbehandling resultater er det grunnlag for å lete videre etter årsak til kløen.

Er det en ung hund vil vi utrede for allergi. Vi vil foreslå en diett for å undersøke om hunden har fôrallergi. Dietten er krevende og du som eier må være motivert til å følge den strengt i 6-8 uker for å se resultat. Ethvert avvik fra dietten vil gjøre at man må begynne på nytt. Etter endt diett utføres provokasjon for å identifisere hvilke matvarer hunden reagerer på. Når hunden begynner på diett er det ikke sikkert den blir kløefri selv om den har fôrallergi fordi den kan i tillegg være atopiker eller reagere på andre allergener samtidig. Vi kan da ta en blodprøve som sendes til laboratorium for å sjekke for reaksjon på kjente allergener. Gir blodprøven klart svar kan man behandle med allergivaksine. Om lag 75% av hunder som prøver vaksinen har god effekt av den.

I tillegg har vi en rekke kløedempende medikamenter hunden kan få og valg av behandling gjøres i samråd med deg som eier. Behandling av allergihund er livslang og krever en dedikert eier. Finner man ingen allergisk årsak til kløen er hunden trolig en atopiker og må gå på livslang symptomatisk behandling. Er det en eldre hund er det sjelden allergi som er årsaken. Det er en rekke sykdommer som kan gi kløe. Infeksjonssykdom kan gi kløe, men også lever og nyresykdom eller kreft kan gi kløe. For å utrede vil vi som regel begynne med en blodprøve. Vi vil deretter finkjemme huden på jakt etter kuler. Det kan også være aktuelt med røntgen eller ultralyd. Avhengig av hva vi finner som årsak vil vi i samråd med eier legge en plan for behandling og videre oppfølging.